Interaktionsdesign – teori og metode

Som en del af Masteruddannelsen i Interaktionsdesign skrev jeg denne paragraph om interaktionsdesign. Siden er der sket en del forbedringer på Det Kongelige Teaters website. Jeg får endda deres nyhedsmail.

God interaktion

https://www.wetransfer.com

Filer til min ven

Wetransfer er den hurtigste og letteste transport af tunge filer. Den fungerer ligesom når to børn sætter en kurv på en vasketøjskurv mellem to vinduer,  og firer ting frem og tilbage mellem hinanden. Helt enkelt – og meget nemmere end at skulle op og ned ad trapper, ud og ind ad døre. Man lægger simpelthen en kanelsnegl i kurven og sender den afsted.

Interfacet på Wetransfer er bygget op så jeg let kan gøre det jeg vil; sende en kanelsnegl til min ven. Midt på en stor flade finder jeg funktionen, samlet på et hvidt felt. Jeg bliver ikke tilbudt en masse valg (udover selvfølgelig at opgradere til en betalingsmodel) og jeg farer ikke vild i smarte effekter.

SEND UP TO 2 GB

+ ADD FILES

FRIENDS EMAIL

YOUR EMAIL

MESSAGE

TRANSFER

Den store flade bruger Wetransfer som billboard. Her vises en kurateret strøm af lækre fotos, film og illustrationer samt (stadig pæne) annoncer – for blandt andet billeddatabasen Shutterstock, hotelsøgemaskinen Booking.com og techsitet SMASHD. Wetransfer kender sine brugere, der må segmenteres som ‘de kreative’. Dem der sender annonceudkast, magasindesign, skitser og højtopløselige fotos til hinanden. Det skal ofte gå stærkt – og det gør det med Wetransfer. •

 

Dårlig interaktion

www.detkglteater.dk

‘Sådan bruger du hjemmesiden’

https://kglteater.dk/dit-besog/planlag-dit-besog/sadan-bruger-du-hjemmesiden/

Da jeg skulle finde en side med dårlig interaktion, kom jeg i tanke om Det Kgl. Teater. Jeg har adskillige gange de sidste tre år forsøgt at tilmelde mig deres nyhedsbrev. Jeg skriver min mailadresse i et felt og trykker ‘Send’. Helt enkelt. Det plejer at virke alle andre steder.

Jeg har aldrig modtaget noget. Ikke et eneste nyhedsbrev. Jeg tror ellers godt de kunne have solgt nogle billetter til mig, hvis de ville opdatere mig i min mailboks en gang hver anden uge, lige efter frokost.

Siden jeg sidst forsøgte har nationalscenen fået nyt site. Jeg farer vild i min søgen efter newsletter signup – og jeg finder det aldrig. I stedet finder jeg en manual til hjemmesiden – det er længe siden jeg sidst har set sådan en – og en introduktion for folk der ikke før har været på teatret.

Jeg kan vælge at logge ind på teatrets hjemmeside. Men til hvad? Billetsalg? Jeg vil bare gerne have jeres reklamer.

Det Kgl. Teaters nye site er underspillet og tilbageholdt og giver mig ikke indtryk af et hus med mange udtryk og aktiviteter. Det virker elitært og svært tilgængeligt, præcis som det er teatrets største barriere.

Og det er svært tilgængeligt. Jeg kan ikke finde ud af at læse om forestillingerne. Men jeg har mulighed for at se spilledatoer og købe billetter.

Jeg kommer stadig til at se forestillinger på Det Kgl. Teater. Men det bliver ikke så mange som det kunne have været. •