Microcopy – interaktion med et skævt smil

’I’m Feeling Lucky’

Playfulness, defineret som personlig, stemningsfuld og kreativ interaktion med brugere, oplever jeg især i den genre der hedder microcopy. Microcopy er kort, konceptuel tekst der informerer eller guider brugere i interaktionen med et onlineprodukt eller en -service. I løbet af en brugerrejse er der flere stop, eller milestones, undervej.

Har jeg skrevet mit password korrekt?
Er min ordre gået igennem?
Hvad gør jeg nu?

Microcopy svarer og forsikrer dig. Ofte er ordlyden let, legende og humoristisk. Uformel er kodeordet. Det er her, i de korte linier, at afsenderen transformeres. Fra corporate business på den anden side af kloden til en ny ven der forstår dig i din aktuelle situation. Her kan udtrykkes en følelse, en opmuntring, en tør kommentar, en vittighed. Det bliver en interaktion med følelser. Et øjeblik glemmer modtageren måske at han eller hun sidder (alene) foran en maskine. Trivielle handlinger som login, oprettelse, tilmelding, køb, betaling og søgning bliver både rare og lette. Fordi man blev mødt og holdt i hånden af et kreativt og omsorgsfuldt menneske.

Og et nyt venskab (proppet med brand loyalitet) grundlægges i dét øjeblik.

Læs mere om hvordan man skriver microcopy her og se gode eksempler på veludført tekstforfatning her

Slack.com er et af de firmaer der fremhæves for sin brug af microcopy. Tonen er uformel og let. Og ’I am a Superhero’-følelsen forstærkes i interaktion med servicen.