Nyheder og nyhedsmedier

Nyheder er I en overgangsfase som ingen kender resultatet af eller udgangen på.

Aviser er blevet digitaliseret, journalistisk indhold er blevet gratis at læse – og at få produceret (eks. CNN’s 1 mio. iReporters). Den redaktionelle opgave, kurateringen, foregår ved hjælp af algoritmer og mediernes troværdighed er generelt faldende i hele verden (Reuters Digital News Report 2016).

Oplyste borgere (informed citizens) er en af grundstenene i et moderne demokrati, og vores demokratiske model fordrer deltagelse – som i Habermas’ idé om Öffentlichkeit (Public Sphere).

Internettet, hvor alt er gratis (indtil nu, hvor nyhedsmedierne har indset at netmediet ikke er et supplement til en papiravis eller broadcasting, men deres hovedprodukt og ditto -indtægtsmulighed), er som udgangspunkt demokratisk. Alle kan læse, skrive og dele alt. Og alle kan mene alt. Vi har altså alle muligheder for oplysning og engagement. I verden. I alt omkring os.

Når jeg interviewer om medieforbrug – eller ser på mit eget – mærker jeg hverken øget engagement eller viden. Nyheder konsumeres som underholdning, når vi venter på bussen, sidder til forelæsning eller har brug for en overspringshandling midt i en skriftlig opgave.

Vi holder os opdaterede via de sociale medier og nyheder er noget der serveres, ofte som en del af et flow af private meddelelser, annoncer og en masse information som vi aldrig (bevidst, i hvert fald. Algoritmen siger noget andet) har bedt om. Det betyder at syriske børn på flugt, kontanthjælpsloft og voldsomt kriminalstof blandes ind i nybagte kager, eksistentielle spørgsmål og invitationer til sociale begivenheder. Og bliver til en del af underholdningen. Noget vi ikke aktivt behøver at tage stilling til. Vi deltager ved at reagere med emojis. Og hvis det føles vigtigt og rigtigt – eller bringer store følelser frem i os – deler vi med vores sociale netværk. Ukritisk og engang imellem uden at læse mere end overskriften.

I dén kontekst, med hele verden som afsender, medium og modtager – og med et kæmpe krav til underholdningsværdien – kan det ikke undre at fake news er opstået i nyhedsbilledet.